شبیه‌سازی انتقال بار کل در رود: مطالعه‌ی موردی، رود دز

نویسندگان

1 بخش مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، کازرون، ایران.

2 بخش مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سروستان، سروستان، ایران

3 استاد بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

4 استاد بخش راه و ساختمان و محیط زیست، رییس مرکز توسعه وتحقیقات پایدار محیط زیست ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

5 - استاد بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

چکیده

با توجه به این که کشور ایران، بخصوص استان خوزستان، دارای رود‌‌های بسیاری می باشد، و با توجه به گسترش سدسازی بر روی آن‌ها، اهمیت براورد حجم بار معلق رودها از اهمیت دوچندانی برخوردار میشود. در این مقاله، شبیه سازی پدیده‌ی انتقال بار معلق در بازه‌ای از رودخانه‌ی دز (بازه‌ی بین ایستگاه حرمله تا بامدژ) با کاربرد شبیه‌های Gstars 2.1 و Hec-Ras 4.0 مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از انجام این فعالیت، شبیه سازی بازه‌ی مورد نظر، مقایسه نتایج دو شبیه ذکر شده با یکدیگر و با حالت واقعی، انجام تحلیل حساسیت شبیه، و در نهایت نتیجه گیری مناسب جهت برآورد نرخ انتقال بار معلق در ناحیه‌ی مورد مطالعه می باشد.
 

کلیدواژه‌ها


1. اعلمی، م. ت. ، احمدیان، م. و تیموریمقدم، ع. ،1388، برآورد تغییرات پایاب سد شهید مدنی بااستفاده از نرمافزار HEC-RAS 4.0، هشتمین
سمینار بینالمللی مهندسی رود، دانشگاه شهیدچمران، اهواز.
2. رحمانی، الف. ، 1386، برآورد بار معلقی با استفادهاز شبیههای تجربی مبتنی بر خصوصیات هیدرولیکی جریان در رود کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.
3. شوریان، م. ، مصباحی، ج. و محمودی کردستانی، س. ،1388، تعیین معادلات مناسب جهت برآورد تراز بار معلق رود دز، هشتمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه تهران، تهران.
4. نجفی، م. ،1386، مطالعه و بررسی بار معلقدهی حوضهی آبخیز سد دز با استفاده از سامانه هوشمند شبکههای عصبی مصنوعی، وزارت نیرو، شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان.
5. M. Cellino, and K. Essyad, 2002,Reduction of Sediment Deposition byIntroducing an Artificial Stony Bank.
A Practical Example in Upper RhonRiver, Switzerland, Proceeding of theInternational Conference on Fluvial
Hydraulics, Louvain-La-Neuve,Belgium, pp.951-959. 
6. C. Klump, J. Huang and B. P.Greimann. 2005, Sediment Model ofthe Arroyo Pasajero and California
Aqueduct, U. S. Bureau ofReclamation repart prepared for theCalifornia Department of water
Resources.
7. K. I. Othman, and D. Wang.2004,Application of GSTARS 2.1 Modelfor Degradation in AlluvialChannels, Proceeding of the 9thInternational Symposium on RiverSedimentation, Yichang, China, pp.1532-1537
8. C. T. Yang, M. A. Trevino and F. J.M. Simoes. 1998, User's Manual forGSTARS 2.0. Technical ServiceCenter, U. S. Bureau ofReclamation, Denver CO, 80225.
9. بهرامی، م. ، رحیمی، ع. ، کنگی، ع. و کرمی، م. ،1388، محاسبه بار کل بار معلق رود فیروزآباد در محل سد هایقر با استفاده از روشهای آبسنجی، هیدرولیکی و تجربی (MPSIAC) در قالب GIS،فصلنامه بار معلق و سنگ بار معلقی، سال دوم،شماره چهارم.